Waarom SlowNed beter werkt dan FastNed?
Regelmatig krijg ik de vragen: “Hoeveel km rij je op een volle accu?” en “Hoelang duurt het opladen?”. Mijn antwoord is 350 km omdat ik een oude 70 kW model S heb uit 2015. Een uurtje bij de supercharger en de accu is vol. Vanuit het brandstof-tanken oogpunt begrijp ik deze vragen,…maar hier gaat het niet om.
De vragen zou moeten zijn: “Hoeveel km rij je per dag?” en “Wanneer staat de auto stil?”. Het antwoord is dan voor de gemiddelde Nederlander “22,6 km woon-werkverkeer” en “8 uur stilstaan bij de zaak overdag”. Omgerekend is dat een uurtjes laden op de zon (met 3x 16A charger).
Ah, dus dat is de reden dat FastNed oplaadstations, langs de snelweg, meestal leeg staan? Ja, bij FastNed laden alle niet Teslas die op een lange reis zijn en het niet voldoende hebben aan één acculading. Dat zijn er op dit moment nog niet zoveel dus.
Dan kunnen we beter investeren in een Parkasol solar-carport met SlowNed laadpunten op iedere parkeerplek bij bedrijven in binnensteden. Daar staan de auto’s overdag stil, daar kunnen we gebruik maken van de zon en overcapaciteit kan in het pand gebruikt worden. Als we op locaties starten, waar dubbelgebruik van parkeerterrein en oplaadinfrastructuur mogelijk is, dan is de terugverdientijd het kortste.