Gastvrij parkeren voor restaurants zonder parkeerplaats
Een restaurant zonder parkeerplaats is minder aantrekkelijk voor gasten.
Iedere stad heeft overcapaciteit aan parkeerplaatsen. Bijvoorbeeld achter de slagbomen van kantoorgebouwen.
Deze kantoorparkeerplaatsen zijn over het algemeen leeg in de avonduren. Eureka! Parkeerplaatsen delen!
Parkeerplaatsen delen, hoe werkt dat?
- In de website van het restaurant een reserveer parkeerplaats functie toevoegen
- De gast kan met de mobiele telefoon de slagboom openen
- Inkomsten van het parkeren gaan naar de kantooreigenaar
- het restaurant kan gasten een gegarandeerde parkeerplaats aanbieden
- Iedereen blij
Een voorbeeld hoe het niet-gastvrij parkeren werkt: https://www.destadamersfoort.nl/nieuws/lokaal/909816/autoluwestad-zeker-niet-altijd-gastvrij
Autoluwestad zeker niet altijd gastvrij
13 maart 2023 om 18:25 Lokaal Deel je nieuws
Enkele weken geleden gingen wij uit eten met een groep van 11 personen in de Bloemendalse straat in Amersfoort.
Het was een koude en regenachtige zaterdag avond. Voor de parkeergarage van de Flint stond een erg lange rij met wachtende auto’s en enkele van onze gasten waren verrast door het gure weer.
Daarom hebben we onze gasten voor de deur van het restaurant afgezet en onze auto vervolgens geparkeerd in de parkeergarage aan de Stadsring.
Tot onze verbazing kregen wij echter naderhand een boete van 109 euro thuis gestuurd omdat we een inrijverbod hebben geneergeerd! Ongewild natuurlijk, het bord is blijkbaar toch relatief slecht zichtbaar in de regen en schemering? Wij hebben het in ieder geval volledig gemist. We waren daarnaast al helemaal niet op de hoogte van het dat feit dat er ter plaatse een vaste camera hangt zodat iedereen automatisch een forse boete krijgt!
Resume; heerlijk gegeten, fijne bediening maar we gaan toch niet snel meer terug naar dit restaurant, of trouwens welk restaurant dan ook, in de binnenstad van Amersfoort.
Wij zijn er van overtuigd dat wij niet de enige zijn die door dit beleid de binnenstad van Amersfoort gaat mijden. Deze groep zal waarschijnlijk ook ongemerkt elke maand een klein beetje groeien tot over enkele jaren uiteindelijk, uit nieuw onderzoek, wel gaat blijken dat de omzetontwikkeling van de ondernemers achter blijft ten opzichte van andere vergelijkbare steden zonder dit beleid en (vooral) deze vorm van handhaving.
Jammer ik ben in Amersfoort opgegroeid en kom er graag maar een dergelijk “no tolerance” beleid met slecht zichtbare borden en camera’s met hoge boetes voelt als “een bezoekersfuik” en mist naar mijn mening “de menselijke maat”.
Waarschijnlijk is het autoluwe centrum in veel opzichten een geslaagd project met een mooie autoluwe stad maar resulteert het met dit boetebeleid op termijn ook in rustigere winkelstraten en stillere restaurants?
Ik ben bang van wel.
W.H. Groeneweg